Ticarette Karşılaştırmalı Avantajın Rolü Nedir?
Ticarette karşılaştırmalı bir avantaj, bir ülkenin belirli bir mal
veya hizmet üretiminde diğerinin üzerinde olması avantajıdır. Bu avantaj, bir
ülkenin altyapısı, işgücü, teknoloji veya yenilikler veya doğal kaynaklar
nedeniyle ortaya çıkabilir. Ticarette karşılaştırmalı üstünlük kullanmak,
ülkelerin çabalarının çoğunu karşılaştırmalı üstünlükleri olan malları üretmeye
koymaları gerektiğini şart koşar. Bunun tersine, ülkelerin, kosgeb sıfır faizli kredibu ülkeler için mukayeseli bir
dezavantajı temsil eden malları ithal etmeye çalışmaları ve böylece dış
ticarette yer alan tüm uluslar için avantajlı bir durum yaratmaları
gerekmektedir.
Uluslar arası ticaret, her zaman küresel ekonominin büyük
bir parçası olmuştur. Bu, teknolojinin sağladığı her türlü ulaşım ve
iletişimdeki etkileyici ilerlemeler göz önünde bulundurulduğunda, modern
zamanlarda daha da yaygınlaşıyor. Dünyadaki her ülkenin, diğer ülkelerle
karşılaştırıldığında yüksek bir oranda ve düşük bir maliyetle üretebildikleri
spesifik ürünler vardır. Bu gerçek, ticarette karşılaştırmalı üstünlük
kavramını yönlendiren şeydir.
Ticaretteki karşılaştırmalı üstünlüğün kendini nasıl ortaya
koyduğuna bir örnek olarak, otomobil üretimi yapan iki ülkeyi hayal edin. A
ülkesi uzun süredir otomobil üretmektedir ve otomobilleri düşük maliyetle
üretmelerini sağlayan çeşitli teknolojik ilerlemeler gerçekleştirmiştir. Buna
karşılık, B ülkesindeki otomobil endüstrisi yeni başlıyor ve sonuç olarak, ne
iş gücü ne de mevcut olan hammaddeler, yüksek düzeyde üretim için elverişli
değil.
Bu durumda, A ülkesinin, kaynakların çoğunu otomobil
üretiminin arkasına koyması mantıklıdır. A Ülkesi ayrıca, B ülkesi gibi
ülkelere otomobil ihraç etmeye odaklanmalı, bu da onları büyük seviyelerde
üretme kapasitesine sahip değildir. Öte yandan, B Ülkesi otomobilleri yüksek
düzeyde üretmeye çalışan çabalarını boşa harcıyor. Bunun yerine, ticarette
karşılaştırmalı üstünlük kavramı, bu ülkenin üretime daha donanımlı olduğu
mallara konsantre olması gerektiğini düşünmektedir.
Malları
ihraç etmek için ticarette karşılaştırmalı bir avantajdan yararlanan herhangi
bir ülke, bu malların, bir avantajı olmadığı yerlerde ithal etmeye de
hazırlıklı olmalıdır. Avantajın bulunduğu malları üretmeye para koymak, işkur hibe desteğibu fazladan üretimin
fırsat maliyetini almak anlamına gelir. Bu fırsat maliyeti değerlidir çünkü söz
konusu ülke genel olarak diğer ülkelere sattığı ihracatın ödüllerini alabilir.
Bu sistem sayesinde, tüm ticaret ortaklarının güçlü yanlarında oynayabilmeleri,
zayıflıklarını körleştirmeleri ve her zaman uluslararası işlemlerden
faydalanmaları mümkündür.
Yorumlar
Yorum Gönder