Yağ Kıtlığı Nedir?
Petrol kıtlığı, teknik sınırlamalar, politik manevra ve kapasite
problemleri gibi bir dizi faktörden kaynaklanabilir. Arz talebi
karşılayamadığında bu kaynak kıt sayılır. Artan talep, mevcut tedarik
üzerindeki baskıları artırmakta ve kıtlığı yaratabilmektedir. Dünyanın petrol
arzı, mevcut mevduatlar ve bunlara erişme ve bunlardan yararlanmakosgeb sıfır faizli kredi kabiliyetiyle sınırlıdır, bu da bazı uzak veya
karmaşık birikintilerle aşırı derecede pahalı hale gelebilir. Petrol ve yakıt
maliyetlerinin, petrol kıtlığıyla doğrudan bağlantılı olması gerekmez, çünkü
başka faktörler de vardır, ama kesinlikle bir rol oynarlar.
Bir sorun geçici bir arz şokudur. Klasik bir örnek, büyük
miktarlarda petrol işleyen bir bölgede rafinerilere, dağıtım merkezlerine ve
boru hatlarına zarar veren bir kasırga olabilir. Bu geçici yağ kıtlığına neden
olabilir, çünkü diğer tesisler devralmayabilir. Bu tesisler tekrar çevrimiçi
hale geldiğinde ve normal dağıtım devam ettiğinde, tedarik öncesi fırtına
seviyelerine dönmelidir. Tahmin etmek zor olan kapasite sorunlarının önüne
geçmeyi gerektirdiği için, bu tür olaylara hazırlık yapmak zor olabilir.
Petrol kıtlığına yapılan bir başka katkı da, arz üzerinde
teknik ve jeolojik sınırlamalar. Bazı tortulara erişilemez, bazıları ise
kullanılabilir yağa ulaşmak için daha yoğun çalışma gerektirir. Üretim
kapasitesi sınırlandırılabilir ve yağın taşınması, depolanması ve işlenmesi
kapasitesiyle engellenebilir. Örneğin, konteyner gemilerinin küresel
dağıtımındaki bir dengesizlik, herhangi bir geminin alınamaması için bir yerde
nakliyeyi bekleyen petrolün olduğu anlamına gelebilir.
Politika,
petrol kıtlığında da rol oynayabilir. 1970'lerde Orta Doğu'daki bir petrol
ambargosu, diğer ülkelere, rezervlere erişimin etkin bir şekilde kesildiği bir
krize yol açtı. Petrol kullanıma hazırdı, ancak çoğu ülkenin buna erişmesine
izin verilmedi. Bu durumda petrol kıtlığının net etkisi gelecekte tekrar
edilebilir. Buna verilen cevaplar, yurt içi kaynakların istismar edilmesinin
yanı sıra, gelecekte benzer olaylara daha iyi hazırlanacak daha büyük işkur hibe desteğirezervlere yer vermeyi
de içeriyordu.
Petrol kıtlığı üzerine araştırmacılar, tortuların
büyüklüğünü ve bunlara ulaşmanın fizibilitesini tahmin etmek için çeşitli
araçlar kullanırlar. Ayrıca, tedariklerin bu konularla sınırlı olmadığından
emin olmak için altyapı ve kapasiteyi geliştirmenin yollarını düşünmektedirler.
Siyasi müzakereler, bazı ülkelerin yakıt ve ham petrol kaynaklarına erişiminin
zor olabileceği ambargo riskini azaltabilir.
Yorumlar
Yorum Gönder