Yağ Kıtlığı Nedir?



Petrol kıtlığı, teknik sınırlamalar, politik manevra ve kapasite problemleri gibi bir dizi faktörden kaynaklanabilir. Arz talebi karşılayamadığında bu kaynak kıt sayılır. Artan talep, mevcut tedarik üzerindeki baskıları artırmakta ve kıtlığı yaratabilmektedir. Dünyanın petrol arzı, mevcut mevduatlar ve bunlara erişme ve bunlardan yararlanmakosgeb sıfır faizli kredi  kabiliyetiyle sınırlıdır, bu da bazı uzak veya karmaşık birikintilerle aşırı derecede pahalı hale gelebilir. Petrol ve yakıt maliyetlerinin, petrol kıtlığıyla doğrudan bağlantılı olması gerekmez, çünkü başka faktörler de vardır, ama kesinlikle bir rol oynarlar.

Bir sorun geçici bir arz şokudur. Klasik bir örnek, büyük miktarlarda petrol işleyen bir bölgede rafinerilere, dağıtım merkezlerine ve boru hatlarına zarar veren bir kasırga olabilir. Bu geçici yağ kıtlığına neden olabilir, çünkü diğer tesisler devralmayabilir. Bu tesisler tekrar çevrimiçi hale geldiğinde ve normal dağıtım devam ettiğinde, tedarik öncesi fırtına seviyelerine dönmelidir. Tahmin etmek zor olan kapasite sorunlarının önüne geçmeyi gerektirdiği için, bu tür olaylara hazırlık yapmak zor olabilir.

Petrol kıtlığına yapılan bir başka katkı da, arz üzerinde teknik ve jeolojik sınırlamalar. Bazı tortulara erişilemez, bazıları ise kullanılabilir yağa ulaşmak için daha yoğun çalışma gerektirir. Üretim kapasitesi sınırlandırılabilir ve yağın taşınması, depolanması ve işlenmesi kapasitesiyle engellenebilir. Örneğin, konteyner gemilerinin küresel dağıtımındaki bir dengesizlik, herhangi bir geminin alınamaması için bir yerde nakliyeyi bekleyen petrolün olduğu anlamına gelebilir.

Politika, petrol kıtlığında da rol oynayabilir. 1970'lerde Orta Doğu'daki bir petrol ambargosu, diğer ülkelere, rezervlere erişimin etkin bir şekilde kesildiği bir krize yol açtı. Petrol kullanıma hazırdı, ancak çoğu ülkenin buna erişmesine izin verilmedi. Bu durumda petrol kıtlığının net etkisi gelecekte tekrar edilebilir. Buna verilen cevaplar, yurt içi kaynakların istismar edilmesinin yanı sıra, gelecekte benzer olaylara daha iyi hazırlanacak daha büyük işkur hibe desteğirezervlere yer vermeyi de içeriyordu.

Petrol kıtlığı üzerine araştırmacılar, tortuların büyüklüğünü ve bunlara ulaşmanın fizibilitesini tahmin etmek için çeşitli araçlar kullanırlar. Ayrıca, tedariklerin bu konularla sınırlı olmadığından emin olmak için altyapı ve kapasiteyi geliştirmenin yollarını düşünmektedirler. Siyasi müzakereler, bazı ülkelerin yakıt ve ham petrol kaynaklarına erişiminin zor olabileceği ambargo riskini azaltabilir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Yasadışı İşletmelerin Farklı Türleri Nelerdir?

Yapısal Değişim Nedir?

Yatırım Malları Nedir?